זה מספר שנים שפרשיות שחיתות קושרות פקידים בכירים בממ"י ועולה השאלה היכן אחריותם של חברי מועצת מקרקעי ישראל למתרחש?
חוק רשות מקרקעי ישראל, תש"ך 1960, קובע כי "הממשלה תמנה מועצת מקרקעי ישראל, שתקבע את המדיניות הקרקעית שלפיה תפעל הרשות, תפקח על פעילות הרשות ותאשר הצעת תקציבה שיקבע בחוק".
זה שנים שחברי המועצה כמעט ואינם יוזמים מדיניות מוצעת, למרות שזה תפקידם על פי חוק, אלא רק מגיבים למדיניות המוצעת על ידי פקידי ממ"י או השר הממונה.
חברי המועצה ברובם המכריע, אינם בד"כ בעלי הכשרה בתחומים הנדרשים בתחום של קביעת מדיניות קרקעית ויתרה מכך , אין להם את הכלים המקצועיים הנדרשים על מנת לקבוע מדיניות, לבקר מדיניות מוצעת ו/או לבחון את השלכותיה.
למדיניות שנקבעת, חדשות לבקרים, על ידי המועצה יש השלכות כלכליות, חברתיות ודמוגרפיות ולכן יש חשיבות שכל הצעה תיבחן בצורה יסודית על ידי חברי המועצה.
ההרכב החדש של חברי המועצה מורכב ברובו על פי החוק החדש ממנכ"לים של משרדי ממשלה שתפקידם במועצה הוא אחד מעיסוקים רבים שמאפיינים את תפקידו של מנכ"ל משרד ממשלתי.
על חברי המועצה ליזום ולהוביל מדיניות, לבחון את השלכות המדיניות הנקבעות בהיבטיה השונים.
פעולה זו יכולה להתבצע רק על ידי מינוי של אנשי מקצוע ראויים למועצה שיכולים לתרום מניסיונם לגיבוש החלטות מקצועיות, הנטולות השלכות פוליטיות, שלא לומר נטולות שיקולים של "קשרים". דרך נוספת וראויה לא פחות היא העמדת אנשי מקצוע בלתי תלויים, שיעמדו לרשותם של חברי המועצה וייתנו בידיהם מידע חשוב וראוי טרם גיבוש עמדתם בהצעות ההחלטה המוצעות, שאחרת ממשיכים חברי המועצה להיות קהל שבוי בידי פקידי ממ"י.
עבור עם ישראל ועבור החשודים אני מקווה ומייחל שלא ימצא אשם בקרבם בחשדות למעשי השחיתות המיוחסים להם ובכל מקרה ראוי שלא להשחיר פניהם של כלל פקידי המנהל שמרביתם המוחלט עושים עבודתם נאמנה, אך כבר עתה יש חשיבות למניעת מראית עין שבו מובאים הצעות החלטה לאישורם של חברי המועצה והללו מאשרים הצעות אלו מבלי לקיים דיון מעמיק מחוסר מידע וכלים לניתוח המידע.
הכותב משמש כמזכ"ל האיחוד החקלאי